Contact

Zwolle, Nederland

Wij zijn altijd bereikbaar per mail

Wanneer je de knoop hebt doorgehakt om voor jezelf te beginnen, komt er veel op je af. Zo moet je veel financiële zaken regelen, je moet je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en misschien wil je wel een pandje huren. Maar hoe gaat dit allemaal in zijn werk en waar begin je precies? Wij helpen je hieronder verder op weg.

1. Stel een ondernemingsplan op

Aan de hand van een ondernemingsplan bereid jij je voor. Je verdiept je in de markt, je schrijft jouw doelen op en je gaat kijken naar de concurrent. In het ondernemingsplan schrijf je dan ook een concurrentieanalyse en maak je een marketingmix. Hierin onderzoek je de doelgroep en je stelt een budget op. Ook moet je voor jezelf afvragen hoe jij jouw bedrijf gaat promoten. Doe je dit aan de hand van social media, het dragen van naambadges en wil je een website laten bouwen? Daarnaast moet je financiële zaken op orde stellen die je denkt uit te geven. Zo weet je ongeveer wat je te wachten staat en waar je allemaal rekening mee moet houden. Wees tijdens het opstellen van een ondernemingsplan kritisch en houd het beknopt.

2. Kies een goede bedrijfsnaam en een rechtsvorm

Een bedrijfsnaam bedenken is moeilijker dan je denkt. Een bedrijfsnaam moet bijvoorbeeld herkenbaar zijn en het moet duidelijk zijn wat voor diensten je aanbiedt. Wel moet een bedrijfsnaam aan een aantal regels voldoen. Zo mag je geen speciale leestekens gebruiken, mag je de klant niet misleiden met jouw bedrijfsnaam en ook mag je een andermans naam niet gebruiken. Je mag bijvoorbeeld niet een bedrijf oprichten met de naam ‘Kruidvat’. Wanneer je een geschikte bedrijfsnaam hebt gevonden kun je deze vervolgens checken in het Handelsregister of de naam nog beschikbaar is. 

Daarna moet je een rechtsvorm kiezen. Dit moet je ook tijdens het inschrijven doorgeven. Je hebt de keuze uit een eenmanszaak, vof, besloten vennootschap, naamloze vennootschap, maatschappij of een stichting. De rechtsvorm heeft gevolgen voor jouw aansprakelijkheid, belastingen en eventuele fiscale voordelen.

3. Verzekeringen

Bij een eigen onderneming is het belangrijk dat je de juiste verzekeringen hebt afgesloten voordat je daadwerkelijk gaat beginnen. Zo dek je jezelf in tegen risico’s. Er zijn een boel bedrijfsverzekeringen en een aantal daarvan zijn aan te raden. De enige verzekering die verplicht is voor ondernemers, is de ziektekostenverzekering. Ook is de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, de arbeidsongeschiktheidsverzekering en de rechtsbijstandverzekering aan te raden wanneer je een bedrijf gaat opstarten. Daarnaast moet je denken aan het opbouwen van jouw pensioen. Hier kun je ook een verzekering voor afsluiten.

4. Ga naar de KvK

Naast de verzekeringen moet je ook denken aan de bijkomende administratie. Wanneer je dit allemaal hebt geregeld is het tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Tijdens zo’n inschrijving word je ingeschreven bij de Belastingdienst en vervolgens krijg je een KvK-nummer. Hierna is het officieel en kun je zeggen dat je net een eigen bedrijf hebt opgericht!

5. Bouw een netwerk op

Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Het is belangrijk om een netwerk op te bouwen zodat jij meteen een aantal klanten hebt waarvoor je kunt werken. Maar hoe vinden deze klanten jouw bedrijf? Als het goed is staat dit in je marketingplan, maar om er nog even op terug te komen: social media is een goed middel om vindbaar te worden. Ook het hebben van een goede website doet wonderen en je kunt ook denken aan andere communicatiemiddelen: laat een naambadge bedrukken, deel flyers uit en plaats een bijvoorbeeld een advertentie in de plaatselijke krant dat je voor jezelf gaat beginnen. Een goed begin is immers het halve werk.

Share:

administrator